Protest mot Turkiets attacker mot kurder i Afrin

Lördagen den 26 januari anordnades manifestationer runt om i landet för att protestera mot Turkiets militära attacker. I Stockholm deltog Jonas Sjöstedt och i Östersund representerades Vänsterpartiet av  Anna Sonntag  från Krokomsvänstern (se bild). Samma dag antog Vänsterpartiet i Jämtlands län följande uttalande:

Vänsterpartiet protesterar mot att Turkiets militär bombar och attackerar kurdiska mål i Afrin i Syrien. Vår partiledare Jonas Sjöstedt kräver att utrikesminister Margot Wallström omedelbart ska kalla till sig den turkiske ambassadören i Stockholm och säga att det här är oacceptabelt. Turkiet måste lämna det här området i Syrien ifred.

Sverige och EU behöver protestera och påpeka att den här sortens militära angrepp får politiska och ekonomiska konsekvenser. Det är det enda som kan få president Erdoğan och Turkiet att visa återhållsamhet.

Det här är helt vidrigt. Det var kurderna som besegrade islamska staten, som besegrade terroristerna. Nu anfaller Turkiet för att de är rädda för att kurderna ska få frihet att styra sig själva. Det här är inte bara politiskt helt fel, det är också ett brott mot folkrätten och internationell lag.

Erdoğans Turkiet har allt mer förvandlats till en diktatorisk stat. Den turkiska regeringen och Erdoğan försöker krossa den demokratiska oppositionen genom att fängsla den. I nuläget är omkring 5000 HDP-politiker fängslade. Vänsterpartiet har protesterat och fortsätter att protestera mot fängslandet av oppositionella.

Turkisk polis stoppade nyligen Jonas Sjöstedt från att komma in på en rättegång mot HDP:s partiledare. Den turkiska polisen hotade också att gripa Jonas Sjöstedt om han uttalade sig till media medan han var kvar i Turkiet. HDP är ett av de viktigaste vänsterpartierna i Europa och politikerna är otroligt modiga som fortsätter kämpa trots att de riskerar ett liv i turkiskt fängelse.

Vänsterpartiet arbetar för att stödja HDP och därför har nationella och lokala faddrar för HDP-politiker som vi följer särskilt. Jonas Sjöstedt känner personligen partiledaren Selahattin Demirtas och är hans fadder.

Vänsterpartiet kommer inte att ge sig. Vi vill att Sverige och EU talar klarspråk om utvecklingen i Turkiet och att man häver flyktingavtalet med landet. Det är inte rimligt att idag betala ut miljardbelopp till Turkiet och göra Erdoğan till EU:s gränspolis.

Stoppa Turkiets attacker – solidaritet med den kurdiska kampen!