Vänsterpartiet i Krokom överklagar fullmäktiges beslut om ungas färdtjänst

Vänsterpartiet i Krokom har, via en motion från tidigare fullmäktigeledamot Jessika Svensson, drivit frågan om rätten för barn med funktionsnedsättning att kunna resa gratis med färdtjänst sedan hösten 2015. Motionen avslogs i kommunfullmäktige den 7 December 2016.

Sedan knappt 2 år får barn och ungdomar i Jämtlands län fria resor och fritt antal resor med kollektivtrafik inom länet samt sedan en tid även med Norrtåg. Men barn och ungdomar med en funktionsnedsättning som inte kan nyttja det fria busskortet får betala då de är beroende av färdtjänst.

– Vänsterpartiet kan inte acceptera diskriminering av en utsatt grupp människor i vårt samhälle, säger vänsterpartiets gruppledare Jörgen Blom. Barn och ungdomar med funktionsnedsättning måste ha samma sociala och ekonomiska förutsättningar som barn och ungdomar utan funktionsnedsättning. Att belägga denna grupp med en avgift för resande som andra jämnåriga inte har, är diskriminerande!

Vänsterpartiet har därför idag, den 20 december, lämnat in en överklagan till förvaltningsrätten i Härnösand med begäran att kommunfullmäktiges beslut ska upphävas, baserat på Diskrimineringslagens 4§ samt med hänvisning till Barnkonventionen.