Vi kräver elevstatistik – ett gemensamt S+V-förslag!

Idag har kommunen inte så bra kontroll på hur det går för elever i krokoms kommun som har lämnat grundskolans årskurs 9 och fortsatt sin utbildning i gymnasiet. Framförallt handlar det om uppföljning och jämförelse mellan elever från våra egna skolor och mellan elever från Krokoms kommun och andra kommuner i länet. Detta är självklart en viktig information och en bra värdemätare på våra elevers kunskapsnivå och ger barn- och utbildningsnämnden ett värdefullt verktyg i nämndens och förvaltningens kvalitetsarbete.

Det är också en viktig information till elever och föräldrar som blir allt mer informationshungriga och vill veta vilken skola som kan erbjuda den bästa skolgången för barnen.

Denna elevstatistik borde finnas redan idag hos gymnasieförbundet. Det handlar alltså bara om att den ska begäras ut och användas, vilket i vår mening borde skett för länge sedan!

Jörgen Blom, Vänsterpartiet, och Jenny Palin, Socialdemokraterna, begär därför i en gemensam motion att kommunen årligen begär ut elevstatistik från Jämtlands Gymnasieförbund som gäller elever från Krokoms kommun samt att detta sker så snart som möjligt för att kunna användas i anslutning till barn- och utbildningsnämndens kvalitetsredovisning för läsåret 2010/2011.