Idrott och fritid

Fritidsintressen ger hälsa och välbefinnande. Att kunna åka skidor, rida, spela fotboll, meka med bilar och mopeder, simma, dansa, sjunga och många andra saker, i eller utanför föreningslivet, ökar livskvaliteten och gör att vi mår bra. Fritidsaktiviteter är också ett sätt för oss att träffa andra människor och umgås.

Runt om i kommunen finns en rad olika idrottsanläggningar i varierande skick, simhallar, idrottshallar, elljusspår med mera. Vänsterpartiet vill att vi ska ha bra och väl fungerande anläggningar som inte kostar mer än nödvändigt och som inte belastar vår miljö. Vi ska göra satsningar för att höja standarden på anläggningarna, men också genomföra energisparåtgärder för att sänka kostnader.

Fritidsgårdar är viktiga träffpunkter för unga. Fritidsledare är där en central resurs. Fritidsledare är även en lots för ungdomarna att arbeta förebyggande mot droger och kriminalitet. Fritidsgårdsverksamhet ska finnas i våra tätorter och placeras i samråd med ungdomarna, fritidsgårdarna ska fungera samordnande mellan ungdomar, kommun och olika organisationer.

Vänsterpartiet i Krokom driver att:

• tillgängligheten för personer med funktionsnedsättningar förbättras. Anläggningarna ska vara till för alla.
  • de blir mer personal på fritids.
  • kommunen gör en anläggningsöversyn med följande åtgärds- och förändringsplan för långsiktig idrottsanläggningspolitik i Krokoms kommun, till exempel över elljusspår och fotbollsplaner.
  • Änge Sportcenter byggs med full kommunal finansiering.
  • nytt Badhus i Krokom