Näringsliv och jobb

Kommunen är Krokoms största arbetsgivare och är också viktig för det privata näringslivets utveckling. Vi ska kombinera gott samarbete och hög kvalité med höga miljömål som riktlinje. Vi ska verka för att kommunen är intressant för nyetableringar av företag.

Vi har många företagare i jord-, skog- och vattenbruk, samt turismnäring i Krokoms kommun. De flesta är små företag. Vi ska värna och stödja småföretagande. Vänsterpartiet på riksplan vill därför bland annat att mindre företag med upp till 10 anställda helt ska slippa betala 14 dagars sjuklön.

Hela Sverige ska leva; därför anser vi det viktigt med god kommunal service i hela kommunen. För att stärka företagande i norra delarna behövs en utbyggd infrastruktur, med både vägar, bussar och snabb och pålitlig IT- och telekommunikation. Vänsterpartiet jobbar också aktivt för ”Tågstopp Nälden” samt att ett antal bra pendlarparkeringar skapas i exempelvis Föllinge, Änge och Nälden. Det ska vara lätt att lämna bilen och byta till kollektivtrafik och sedan hämta bilen som kunnat stå med motorvärmare och under tak. Då skapas incitament för ett kollektivt resande till och från arbetsplatser inom vårt arbetspendlingsområde.

Besöksnäring som ekoturismen är viktiga för kommunen och ska stödjas.

Rennäringens långsiktiga överlevnad handlar om tillgång till användbara betesmarker inom delar av kommunen som omfattas av samernas sedvanerätt. Ökat intrång av t.ex. vindkraftsparker, skogsavverkningar och skotertrafik måste begränsas genom ökad beslutanderätt för samebyarna. Kommunen ska alltid ha ett bra samråd med samebyarna.

Vi behöver arbeta för en ökad förståelse för landsbygdens möjligheter och svårigheter på riksnivå, men även undvika skadlig centralisering inom vår egen kommun. Långsiktigt utvecklingsarbete av Krokoms alla tätorter till handels- och mötesplatser.

Vänsterpartiet i Krokom driver att:

• kommunens samarbete med arbetsförmedling och näringsliv stärks för att öka tillgång till jobb och utbildning, inte minst för ungdomar, funktionsnedsatta och långtidsarbetslösa.
      • främja fler initiativ som ”Återbruket” vid Krokoms återvinningsstation.
      • Lagen om Valfrihet (LOV) skrotas och att vi ökar jobben inom den kommunala välfärden!
      • Kommunen tar socialt och ekologiskt ansvar vid upphandlingar, till exempel mer ekologisk och närproducerad mat i skola och äldreomsorg.
      • staten ska utlokalisera flera myndigheter och verk till bl a Jämtland.
      • kommunen ska stimulera startandet av sociala företag.
      • Krokomsporten utvecklas och vi ska verka för att området blir till en del av Krokoms samhälle! Detta måste dock ske i samråd med boende och näringsidkare.
      • tydliga direktiv ges till Krokomsbostäder, KBAB, för att skapa tillgång till företagslokaler till rimliga kostnader
      • Vi bekämpar arbetslöshet genom individualiserade insatser med täta uppföljningar och ett nära samarbete mellan kommunen och arbetsförmedlingen.
    • Strategisk samhällsplanerare ska införas för att få en långsiktig samordning, planering och effektivare organisation, såväl internt som externt.