Hållbar energiproduktion

Kommunen har exploaterats genom vattenkraftsutbyggnader av i stort sett alla strömmande vattendrag. Starka marknadskrafter vill se liknande exploatering gällande vindkraftsparketableringar. Detta motsätter Vänsterpartiet i Krokom sig. Vi förespråkar istället fler små grupper av verk. Storskaliga vindkraftsatsningar innebär att byar och bygder splittras genom bl. a. ekonomiska motsättningar.

Med de ca 20 vindkraftverk i form av två parker som hittills uppförts i kommunen kan slutsatsen dras att Krokom i praktiken har uppfyllt Jämtlands läns målsättning för vindkraftutbyggnad.

Kommunen ska ta ansvar för sin egen energiförbrukning genom att agera för kommunalt ägd vindkraft. Detta har vi drivit igenom i fullmäktige år 2011 men den borgerligt styrda majoriteten har inte gjort något än. Kommunen ska agera tydligt för att mindre vindkraftsetableringar, ska bidra till lokalt gemensamma intressen.

Intrångsersättning för vindkraft ska ges.

Nationellt driver Vänsterpartiet att en återbäring till regionen från vatten- och vindkraft. Det skulle betyda att en betydligt större del av de vinster som nyttjandet av våra naturresurser stannar kvar i vårt län och vår kommun.

Vänsterpartiet agerar i riksdagen för ökad stimulans av solcellsutbyggnad för el- och biogasproduktion.

Det gamla vattenkraftverket i Långforsen, som producerar mindre än ett ordinärt vindkraftverk, bör avvecklas och dammen rivs så att miljön i detta Natura 2000-område kan förbättras i nedre Långan.