Förbjud tung trafik genom Krokom!

Vänsterpartiet, tillsammans med Miljöpartiet, har lämnat en motion om att förbjuda tung trafik efter Offerdalsvägen i Krokom. Trafiken är farlig, bullrig och smutsig. En ändring måste ske.
Motion angående tung trafik genom Krokoms samhälle

Under många år har tung trafik i onödan tillåtits passera genom Krokoms samhälle, oftast timmer- och flisbilar till och från Hissmoforssågen. Detta är en stor säkerhetsrisk eftersom Offerdalsvägen nyttjas flitigt som gångstråk, cykelväg och korsas på flertal ställen av bussresenärer, och antalet övergångsställen är få.
Dessutom är ljudnivån under kvällar och nätter mycket störande av accelererande lastbilar efter farthindret vid korsningen Offerdalsvägen – Genvägen. Till problemet hör också att Offerdalsvägen sommartid är skadad och vintertid spårig och knölig, så tomma lastbilar skramlar högljutt och stör de boende i intilliggande hus.

Invånarnas säkerhet och boendemiljö måste komma före åkeriernas lilla tidsvinst att nå från norra delen av kommunen till Hissmofors!

Därför yrkar Miljöpartiet och Vänsterpartiet gemensamt:

Att lastbilar med släp förbjuds för genomfart i Krokoms samhälle och att denna trafik hänvisas runt Krokomsviken längs E14.