Valet i höst är viktigt!

Välj att rösta i september! Det är Krokoms framtid du väljer! Det finns saker att ändra på, vad tycker DU!

Vart fjärde år har vi väljare möjligheten till förändringar. Det är inte bara en chans vi kan ta, det är en demokratisk rättighet! De senaste åren har väljarantalet sjunkit och därmed minskar demokratin. När färre och färre människor väljer att rösta så är det också färre och färre människor som bestämmer vår framtid! Vid valet 2002 röstade 78,6% av kommunens medborgare. Det är nästan 2% lägre än genomsnittet i hela Sverige!

I Krokoms kommun behövs en stark demokrati. Många frågor berör en stor del av befolkningen. Frågan om skolornas framtid, barnomsorgen, utvecklingsområden, äldreomsorgen…

Skildnaden kan tyckas liten och obetydlig mellan de olika partierna. Så är det inte! Under många år har Socialdemokraterna regerat, de senaste åren med Centerpartiet som stödparti. Man kan tycka att det har gått bra för Krokoms kommun under dessa år och det stämmer. Men bara om man räknar bort de neddragningar som gjorts inom barnomsorgen och skolan och inom äldreomsorgen!

Våra barn och ungdomar går i skolor där man inte har fått mer pengar för skolböcker sedan 1996! TROTS det klarar våra unga av att utbilda sig väl. Det ska vi tacka vår mycket kompetenta personal, inte det politiska styret i kommunen!

Vi får färre och färre vårdplatser för våra gamla. På vissa ställen jobbar endast en ensam personal nattetid och ska ta hand om sjuka och dementa! Hemtjänsten är drabbade av neddragningar.

Krokoms kommun är ett svart hål när det gäller kultur! Våra bibliotek får minst med pengar i hela MittNytt-området. Kulturskolan gör sitt bästa med en allt för trång budget. Kommunen saknar ett riktigt kulturhus.

Listan kan göras längre…

Den sjuttonde september väljer vi hur kommunens framtid ska se ut! Naturligtvis hoppas vi i Vänsterpartiet på DIN röst så att vi kan skapa den bästa framtiden tillsammans med dig.

Det är hög tid!

Jörgen Blom