Hur har majoriteten skött sig?

Krokoms kommun, hur står det till, egentligen? Det är en viktig fråga att ställa efter många år med Socialdemokraterna och Centerpartiet vid makten. Det hög tid att summera resultatet! Naturligtvis hävdar säkert de att jobbet utförts exemplariskt. Vi är inte beredd att hålla med!

Innan denna mandatperiod hade kommunen haft stora ekonomiska problem. Alla kommunens verksamheter har skärskådats och fått bidra med minskade budgetar. Skola, vård och omsorg har fått hålla igen eller skurit ned i sina verksamheter. Det är nu dags att smaka frukterna av de hårda åren. Men ack, Socialdemokraterna och Centerpartisterna vill ännu inte lätta på plånboken för att för bättra standarden för våra barn och våra gamla. I stället fortsätter man att skära ner i verksamheterna trots ett förväntat resultat på 25 miljoner kronor i år!

För Vänsterpartiet i Krokom är det självklart att barnen ska ha bra böcker i skolan, ha tillgång till bra lokaler och att kulturskolan ska vara billig och tillgänglig för alla elever. Tydligen är detta inte självklart för majoriteten! Budgeten för skolböcker i Krokoms kommun har inte höjts sedan 1996! Trots detta är utbildningen i kommunens skolor bra, tack vare bra lärare. Skollokalerna i kommunen har brister, antingen i standard eller i storlek. Exempelvis Ås skola som under många år varit för liten och lokalbehoven har hela tiden lösts provisoriskt.

Det är också självklart för oss att våra gamla ska ha en trygg, stimulerande och värdig ålderdom, oavsett om de bor hemma eller på ett av kommunens serviceboenden. Idag har personalnivån slimmats så att marginalerna för oförutsedda händelser är små eller obefintliga. Farmor eller morfar får inte bli sjuk för då spricker schemat…

Socialdemokraterna och Centerpartisterna har kastat bort mycket av skattebetalarnas pengar på idén om ett köpcentrum i Åsbacken och försakat det köpcentrum vi redan har i kommunen, Krokomsporten. Frustrationen är stor från många håll att man inte tagit krafttag och utvecklat Krokomsporten, den enda naturliga platsen för ett köpcentrum efter E14 i vår kommun. Nu har saker och ting börjat hända, i elfte timmen.

Socialdemokraterna och Centerpartiet är ansvariga för den kraftiga försämringen inom räddningstjänsten i vår kommun. Man överlåter allt ansvar till ett kommunförbund med svag demokratisk insyn och med en penningpåse som inte stämmer med behoven. Resultatet har blivit neddragningar i kåren, avsaknad av räddningstjänst i Hotagen och Rönnöfors under lång tid och ökad risk för oss invånare om något skulle hända! Det är hög tid nu att återupprätta verksamheterna i kommunen som kraftigt släpat efter under många år av Socialdemokratiskt och Centerpartistiskt styre.

Vänsterpartiet i Krokom vägrar låta skattepengarna ligga i kommunens syltburk! Vi vill att de används där de ska användas, i våra olika verksamheter! En röst på Vänsterpartiet i Krokom betyder bättre skola, bättre äldreomsorg och större säkerhet i hela kommunen!

Det är hög tid!

Jörgen Blom