Politisk plattform för Vänsterpartiet i Krokom!

Vänsterpartiet i Krokom arbetar aktivt för en bättre kommun för ALLA! Vår politiska plattform är det fundament som visar vägen mot en jämställd, rättvis och solidarisk framtid för vår kommun.

Även om mycket är bra i vår kommun så behöver kvalitén höjas inom omsorg och skola och våra miljökrav behöver skärpas.

– I äldreomsorgen behövs fler personal, inte färre.
– Skolan har gamla böcker och ibland dåliga lokaler.
– Kultur- och fritidsutbudet behöver utvecklas och breddas.
– Vår miljö har stora brister som behöver åtgärdas.

Detta är några saker som Vänsterpartiet i Krokom vill ändra på!

Vi har under hela den senaste mandatperioden varit ledande i opposition för att vara blåslampan under Socialdemokraternas och Centerpartiets fötter! Vi har tagit ansvar! Vänsterpartiet i Krokom ska fortsätta med ett hårt oppositionsarbete, nu tillsammans med Socialdemokraterna och mot de 5 borgliga partierna i vår kommun! För att klara det behövs DIN hjälp! Det krävs en stark arbetarrörelse!

Jämställdhet och mångfald

Att aktivt arbeta med frågor om jämställdhet och mångfald är att ta ansvar för demokratins utveckling. Ett samhälle där demokratin inte fungerar väl blir otryggt för alla att leva i. De människor i samhället som har minst med pengar, saknar arbete eller på något sätt skiljer sig från mängden är dom som har mest att tjäna på att demokratin är levande och hela tiden fördjupas. Demokratin förutsätter alltså solidaritet.

I Krokoms kommun, likväl som någon annanstans, så finns problem med negativa attityder och diskriminering mot personer med funktionshinder eller mot de som har en annan sexuell läggning, religion, etnisk eller kulturell tillhörighet. I Krokoms kommun har vi också, likväl som någon annanstans, ojämställda villkor på arbetsmarknaden, i hemmen, i skola och omsorg.

Att vilja arbeta heltid ska vara en rättighet, att kunna arbeta deltid ska vara en möjlighet. Lagstiftning är bra men ingen lagstiftning i världen förändrar detta om det inte samtidigt finns ett aktivt arbete i vardagen som motverkar odemokratiska arbetssätt, bristande respekt för människors lika värde och elitistiskt tänkande och handlande. Det ansvaret ligger lokalt.

Vänsterpartiet i Krokom vill…

• Äldreomsorg och fritidsverksamheter utvärderas ur könsperspektiv med s.k. 3R metodik

• Återkommande utbildning och information i jämställdhets- och mångfaldsfrågor i kommunens skolor, till kommunens chefer och personal samt folkvalda

• Återkommande använda de olika intresseorganisationerna för att höja kunskapsnivån och öka medvetenheten

• En kommunal handlingsplan för att motverka våld och trakasserier

• Bättre tillgång till skyddat boende för utsatta kvinnor och barn

• Rejäla avsättningar för att ta bort orättvisa löner och uppvärdering av kvinnodominerade yrkesgrupper

• Arbeta för att öka andelen av kommunens personal som har andra erfarenheter och bakgrunder än traditionellt

Vård och omsorg

Vänsterpartiet i Krokom tycker att alla gamla i vår kommun har rätt till god service, oavsett om man bor hemma eller på servicehem. Trygghet och värdighet är nyckelord för verksamheten. Personalen är verktyget att uppnå detta. Även gamla människor har behov av att vara aktiva. Att kunna ta del av kultur- och fritidsaktiviteter efter eget intresse och egna förutsättningar är viktigt. Utan en acceptabel bemanningsnivå inom äldreomsorgen blir detta svårt.

Trygghet och säkerhet i sitt eget hem är ett grundläggande behov även om ens hem är ett särskilt boende. Därför säger Vänsterpartiet nej till ensamarbete nattetid inom äldreomsorg! Det är ingen bra lösning vare sig för personal eller för vårdtagare.

Man ska ha rätten att bo hemma så länge som man önskar. För att möjliggöra det krävs det att personalen inom hemtjänsten har tid och kompetens som svarar emot de äldres behov av vård och stöd. Vad som är äldres behov måste väga in social samvaro och aktiviteter och i större utsträckning ta utgångspunkt i den enskildes intressen och önskemål.

En aktiv och stimulerande vardag håller människor friskare längre. Därför ska alla biståndsärenden självklart innehålla social tid och personalen inom vård och omsorg dimensioneras utifrån en vidare syn på människors behov. Det förebyggande arbete inom äldreomsorgen behöver utvecklas därför bör det införas en insatsnivå inom ledsagarservice som inte kräver biståndsbedömning och beslut och som har låg avgift.

Försöket med ”Hustomtar” i Laxsjö/Föllinge ska permanentas i hela kommunen.

Anpassat eller särskilt boende skall kunna erbjudas när behoven så kräver. Även här krävs större insatser för att ge social samvaro, aktiviteter och stimulans inte minst gäller detta inom demensvården.

I Väntan På Ambulans (IVPA) är en funktion i samhället som skapar extra trygghet om olyckan skulle vara framme. I den allra största delen av vår kommun kan man inte vänta sig en ambulans inom 20 minuter. Ibland kan väntetiden vara så lång som en timme eller mer! Genom att driva IVPA genom hemtjänst och räddningstjänst i våra glesbygder minskar man tiden för sjukvårdande insatser drastiskt för den skadade eller sjuke.

Vänsterpartiet i Krokom säger nej till privatiseringar inom vård och omsorg i Krokoms kommun. Vinstintressen riskerar att hamna i konflikt med kvalité och leder till ökade klasskillnader.

Vänsterpartiet i Krokom vill…

• Att personalnivån inom äldreomsorgen höjs.

• Att kultur- och fritidsaktiviteterna utökas för våra äldre.

• Ökad satsning på utbildning och handledning för vård och omsorgspersonal.

• Att IVPA införs i vår glesbygd under kommande mandatperiod.

• Att social tid införs vid alla biståndsbeslut.

• Att hustomteprojektet permanentas i hela kommunen.

• Försök med en insatsnivå som inte kräver biståndsbedömning och beslut inom ledsagning

Funktionshinder

Att ha ett funktionshinder, oavsett om det är medfött eller förvärvat ska betyda att man får det stöd och den hjälp som behövs för att utjämna de nackdelar som finns. Vi vill verka för att tillgängligheten ökar och att ingen diskrimineras.

Vänsterpartiet vill att alla ska ha samma möjligheter till ett bra liv. Det största hindret är rädsla och okunskap, inte funktionshindret i sig. Allt som känns främmande har en tendens att framkalla rädsla hos andra. Det vi känner till avdramatiseras. Ett steg i detta blir att utbilda anställda och förtroendevalda om funktionshinder och bemötande.

När det gäller funktionshinder så är det ett tillstånd som inte rehabiliteras (återställs) utan habiliteras, d.v.s. göra så bra som det överhuvudtaget går. Detta är oftast en livslång process där benen kanske fortfarande är förlamade och utvecklingsstörningen kvarstår. För att möta detta är det otroligt viktigt att arbeta med de kompetenser som finns i form av arbetsterapeuter, sjukgymnaster, logoped, hälso- och sjukvård, mm. I vår kommun har vi inte speciella habiliteringsteam, utan personalen förväntas kunna både rehabilitera och habilitera varför bemanningen måste korrigeras ytterst försiktigt med brukarens bästa för ögonen.

Att ha en meningsfull sysselsättning behöver alla och Krokoms kommun har ett ganska stort utbud daglig verksamhet för personer inom LSS (Lagen om Särskilt Stöd till funktionshindrade i vissa fall) både sådant som bedrivs i egen regi och genom kontakter med näringslivet. Det som saknas är en öppen dagverksamhet där man kan träffas och göra något eller bara fika, oavsett om personerna ifråga tillhör LSS personkrets eller inte. Där kan vi tänka oss att ha personal som kan handleda i enklare sysslor, kanske med kopplingar till ”Hustomtarna”.

Kultur är viktigt för alla och när det gäller för funktionshindrade kan arrangemangen behöva anpassas. Det ska vi bli bättre på och även marknadsföra andras arrangemang. Det är viktigt att ta tillvara den positiva energi som finns runt funktionshinder, hos både brukare och anhöriga, utan att fördenskull vara orealistiska. Vänsterpartiet vill också utöka samarbetet med brukarorganisationer för att ta tillvara deras kompetens.

En fråga som tangerar funktionshinder är psykisk ohälsa. Många har flera perioder i livet när själen inte orkar med. Trots att besvären kan vara långvariga får de inte alltid en diagnos och livet får bli så bra som det går, med givna tillgångar och begränsningar. I Vänsterpartiet vill vi lyfta det faktum att för dessa är det ofta är svårt att få hjälp när det behövs, därför arbetar vi för utökade resurser till psykosociala team i såväl kommunen och vid landstingets hälsocentraler. Vi vill också anställa en familjeterapeut i kommunal regi, som kan stötta familjer där någon lider av psykisk ohälsa.

Vänsterpartiet i Krokom vill…

• Utbilda anställda och förtroendevalda för ett bättre bemötande av personer med funktionshinder och bättre kunskaper om funktionshinder och lagar.

• Riv upp beslutet om neddragningar inom Rehabpersonal.

• Starta öppenverksamhet inom daglig verksamhet.

• Lyfta frågan om psykisk ohälsa.

• Öka utrymmet för personalhandledning

”Människan lever inte av bröd allenast…”

Från vaggan till graven har människan behov av kultur både som upplevelse och som aktivt deltagande. Kultur är och har varit ett grundläggande behov hos alla människor i alla tider. Därför är det av stor vikt att barnomsorg, skola och äldreomsorg har utrymme i budget och personal nog att arbeta aktivt med kultur.

Som pedagogiskt instrument i skola och barnomsorg fungerar både fostrande och lärande, för såväl personal som barn/elever. Inom habilitering, rehabilitering och äldreomsorg har den ett stort värde som läkande och aktiverande metod.

Kultur verkar utvecklande på alla människor. Kultur är såväl förebyggande som hälsofrämjande. Kultur ger oss livskvalitet!! Kultur i alla dess uttrycksformer är också effektiva medel för att vidga vyer och skapa såväl kunskap som tolerans och förståelse för andra kulturer, religioner och samlevnadsmönster. En viktig del i arbetet med att vara en ”trygg och säker kommun” är att motverka alla former av främlingsfientlighet, hot och trakasserier.

Kommunens kulturbudget är för liten. Biblioteksanslagen är det lägsta i hela mellannorrland. Kulturskolan har en hög terminsavgift som hindrar många att delta och anslagen till fritidsgårdsverksamheten helt otillräckliga. ”Kultur i vården” får neddragningar i samband med att lokalen och verksamheten på Ranågården inte när nya Blomstergården i Krokom byggs.

Men kultur är inte bara en fråga om budgetmedel. Det är inte minst en fråga om inställning och medvetenhet om dess värden och möjligheter. Det är Vänsterpartiets ambition att utrymmet för kultur både för den som ”konsumerar” och för den som mer aktivt deltar skall öka.

Det samiska språket och den samiska kulturen måste stärkas och grundskolan ska ge en modern utbildning till alla elever om den samiska näringen, kulturen och den samiska historien.

Vänsterpartiet i Krokom vill…

• Anslagen till biblioteksverksamheten skall öka

• Lägre avgift och ökat anslag till kulturskolan

• Fritidsgårdar i alla kommunens tätorter

• Ta fram fler replokaler för musiker

• Ökat inslag av kultur i vården

• Stärka den samiska kulturen och modernisera grundskolans utbildning om den samiska kulturen.

Integration

Främlingsfientlighet är ett växande problem i samhället. Genom att försvåra eller förhindra flyktingar/invandrare att delta i samhället riskerar man att underbygga rasistiska stämningar. Därför är det viktigt med ett brett samarbete mellan kommunala verksamheter, landstinget och inte minst ideella organisationer och företag för att flyktingar/invandrare snabbt ska komma in i det svenska samhället.

Kommunen ska fortsätta och utöka sitt flyktingmottagande. Det kräver en rejäl satsning på kommunens flyktingenhet med tolkar och utbildningar.

Många av de flyktingar/invandrare som vi tar emot har hög kompetens som vi är alldeles för dålig att ta vara på. Som flykting/invandrare ska man tidigt delta i både kommunal och ickekommunal verksamhet. Detta som en del i sin svenskutbildning men även för att skapa ett socialt nätverk.

Vänsterpartiet accepterar aldrig främlingsfientlighet! Flyktingar/invandrare är ingen belastning, de är en tillgång!

Vänsterpartiet i Krokom vill…

• Utöka personalen på integrationsenheten så personalnivån stämmer med behoven

• Öka flyktingmottagningen i kommunen.

• Främja samarbete mellan kommun, ideella verksamheter och företag för en effektiv integration.

• Kommunen ska kraftfullt motarbeta främlingsfientliga strömningar.

Miljö

Hur vår omgivning ser ut är ett resultat av vilja!

Våra basnäringar jord – och skogsbruk, rennäring och turism är alla beroende av kvalitén på våra naturresurser. Det är därför viktigt att kommunen har höga ambitioner när det gäller miljö och naturskydd.

Kommunen kan på olika sätt stimulera och stötta initiativ som syftar till långsiktigt hållbar produktion och konsumtion. Det kan ske genom att ställa tydliga miljökrav i samband med upphandling, köpa närproducerad och ekologiskt odlad mat, ge utbildning och information och att delta tillsammans med andra aktörer i olika utbildnings-, forsknings- och utvecklingsprojekt i länet.

Kommunen ska också aktivt arbeta för en utveckling av ekoturism. Kommunen som arbetsgivare måste tänka mer miljömässigt. De fordon som kommunen nyttjar ska vara miljöanpassade, vara utrustade med alkolås, säkerhetsbälten i bussar och förarna skall använda handsfree då de talar i mobiltelefon.

Kommunens upphandlingar ska ske utifrån en ekologiskt hållbar syn med tyngdpunkt på lokala leverantörer. Kommunalt anställda ska fortlöpande få information och utbildningar inom miljöområdet, bl.a. genom ecodriving, återvinning och att hushålla med resurserna. En viktig del i det arbetet är att införa ett miljöledningssystem som syftar till ständigt förbättringsarbete.

Våra samhällen ska ha en miljö som är attraktiv och hälsosam. Vi vill skapa en boendemiljö som i första hand är anpassad för människor. Dåliga trafiklösningar påverkar både människor och miljö negativt. Ytterligare satsningar på trottoarer, gång och cykelvägar behövs på flera håll i kommunen inte minst för att barnen ska få säkrare väg till och från skola och fritidsaktiviteter.

I en modern värld efterlämnar vi oss ansenliga mängder avfall. Därför är det viktigt att det finns sopsorterings- och återvinningsanläggningar och centraler som är lättillgängliga, fungerande, rena och snygga.

Oron i anslutning till strålningsrisker är stor. Installation av 3G-master ska därför inte anläggas i anslutning till fastigheter där människor ofta vistas som skolor, bostäder och liknande.

Kollektivtrafik, buss och tåg, är en viktig service och livsnerv för hela vår kommun. Fler linjer, turer och ett ökat resande skapar många positiva effekter, inte minst för miljön.

Vänsterpartiet i Krokom vill…

• Vi vill ha ett bilfritt centrum i Krokom och förbjuda tung genomfartstrafik i samhället.

• Vänsterpartiet säger nej till uranbrytning i Krokoms kommun!

• Dammen vid Långforsens skall rivas och forsen återställas i sitt ursprungliga skick!

• Kommunen skall miljöcertifieras.

• Tydliga miljökrav i kommunens upphandlingar.

Barn och utbildning

Våra barn och ungdomar tillbringar en stor del av en viktig tid i sina liv inom skola och barnomsorg. Det är där de ska få en god grund till att utvecklas till trygga och socialt fungerande människor. Det är en lång resa de ska göra och den resan kräver ett engagemang och ett kunnande från vuxna omkring dom.

Många barn och ungdomar kan behöva extra stöd under olika perioder. Ger man dom rätt stöd i ett tidigt stadium så minskar resursbehovet på sikt. Även föräldrar kan behöva vägledning och stöttning för att orka vara en ”bra förälder”.

Alla barn och ungdomar har rätt till att bli bekräftade för den de är. De har rätt till att få känna trygghet och tillit till vuxna. För att alla ska få den möjligheten så krävs det fler vuxna inom skola och barnomsorg, inte bara pedagoger utan även andra kompetenser behövs för att täcka upp de behov som inte lärarna hinner med eller klarar av. Det är god ekonomi att i tidiga åldrar ha bra resurser att tillgå. Istället för att vänta för länge med bra insatser som oftast blir mer kostsamma, såväl ekonomiskt som socialt.

Vänsterpartiet i Krokom vill…

• Verka för mindre barngrupper inom barnomsorgen.

• Flera vuxna i skolan, både pedagoger och annan personal.

• Att särskolan får extra resurser.

• Att det individuella programmet får större resurser och att verksamheten lyfts fram.

• Verka för ökad föräldradelaktighet i barnens skolgång och föräldrarna för ökad stöttning och rådgivning i föräldrarollen.

• Att utöka elevhälsan.

Näringsliv och jobb.

Kommunen är Krokoms största arbetsgivare och är med sina verksamheter också grundförutsättningen för det privata näringslivets utveckling. Därför är det viktigt att utöver hög kvallitet inom verksamheterna också aktivt agera samarbetsinriktat gentemot kommunens näringsliv. I kontakterna med näringslivet ska kommunen arbeta för höga miljömål.

Näringslivet i Krokoms kommun baseras på småföretagande. Under ett flertal år har en handelsplats i Ås varit kommunens viktigaste projekt. Många har turerna varit men man har inte nått något resultat. Vänsterpartiet vill att kommunen ska avveckla sitt engagemang i Åsbacken för att i stället utveckla den befintliga handelsplats vi har, Krokomsporten. Krokomsporten har alla förutsättningar att bli en viktig del av näringslivet i vår kommun med tanke på det strategiskt rätta läget.

Det småskaliga företagandet är viktigt, inte minst i vår kommun. Stora utvecklingsmöjligheter finns även utanför de tätortsnära områdena. De östra och norra kommundelarna har ett stort behov av en utbyggnad av infrastrukturen, bl.a. vägar och Internetkommunikation. Ett flertal områden i kommunen har idag dåliga vägar. Detta är naturligtvis ett hinder för exempelvis godstransporter, men även för den enskildes pendlande till och från arbetet. Höga krav ställs idag på snabb kommunikation. Internet blir allt viktigare och en kraftfull bredbandsutbyggnad till en så stor del av kommunens befolkning som möjligt är ett krav för att möjliggöra företagsetableringar i glesbygden inom såväl tjänstesektorn som inom förädling av våra naturresurser.

Krokoms kommun har ett flertal småskaliga livsmedelsföretag som väl hävdar sig nationellt. Att kunna tillverka och förädla livsmedel i liten skala blir en allt viktigare fråga både miljömässigt och näringslivsmässigt. Med en satsning inom detta område skulle kommunen kunna nå en särställning i landet som en föregångare inom området

Ett ökat företagande i kommunen hjälper i sin tur att minska de relativt höga arbetslöshetstalen. Inom kommunen är plusjobben ett viktigt instrument för att leda arbetslösa in på arbetsmarknaden. Vänsterpartiet vill att alla plusjobb ska permanentas.

Krokoms kommun ska ha högt ställda miljömål Detta bör återspeglas i kommunens näringsliv.

För att främja en av kommunens större näringar, rennäringen, krävs ett varsamt utnyttjande av naturresurserna på renbetesområden.

Naturligtvis står vårat krav om 6 timmars arbetsdag kvar.

• Åsbacken avvecklas.

• Krokomsporten som handelsplats prioriteras.

• Kommunens östra och norra delar stimuleras genom infrastruktursatsningar.

• Vänsterpartiet kräver 200 000 nya jobb i Sverige i offentlig sektor. För Krokom betyder det ca 40 nya jobb per år i 5 år.

• Varsamt utnyttjande av naturresurser på renbetesområden.