Är 3 personer demokrati?

Majoriteten i Krokom, dvs borgarna, vill att kommunstyrelsens presidium ska få besluta om hur investeringar i mångmiljonklassen ska användas. Vänsterpartiet, tillsammans med socialdemokraterna, anser att det är en grov urholkning av demokratin!

Det borgliga förslaget är att kommunstyrelsens presidium, bestående av Maria Söderberg (c), ordförande, Göte W Swén (m), vice ordförande, och Rolf Lilja (s), 2:e vice ordförande, ska vara de som beslutar om "utbetalningen" av de budgeterade investeringarna. Givetvis opponerar vi oss med den urholkningen av den demokratiska grundsynen som vi har i Vänsterpartiet. Det är inte meningen att en så liten grupp, utan större insyn, ska kunna fatta beslut i mångmiljonklassen utan att en debatt får föras.

Det är skillnad på beslut om investeringar i budget och beslut om igånsättningstillstånd av ex skolan i Ås som kommer att kosta tiotals miljoner! Det krävs en möjlighet att kunna debattera sådana investerinar en sista gång, vilket omöjliggörs då endast 3 personer äger frågan i ett "slutet sällskap"!

Idag är ordningen att kommunstyrelsen beslutar om vi ska påbörja stora investeringar och vi vill att frågan ska finnas kvar i den demokratiska processen, inte att besluten ska fattas i ett insynsskyddat presidium!

Frågan kommer att tas upp under kommunfullmäktige den 13 februari. Självklart kommer vänsterpartiet att försöka skydda demokratin in i det sista! Beslut som rör allas våra pengar ska tas med full insyn i demokratisk anda!

Jörgen Blom