Krokoms centrum i samklang med människor, miljö och framtid

Krokoms centrum är idag en plats för bilar och lastbilar, inte för människor! Det vill Vänsterpartiet i Krokom ändra på, därför har vi lämnat in en motion.

Motionen går ut på att en översyn av samhället måste göras. Vill vi ha en by där människor hukande flyr det som egentligen borde vara en plats för möten och samvaro? Idag ser centrum ut som en motortrafikled för genomfartstrafiken och som en parkeringsplats. Centrumet är sedan många, många år ogenomtänkt och illa planerad. Ska kommunens centralort vara attraktiv och trevlig måste man nu, innan det är alldeles för sent, se över och åtgärda de brister som finns.

Ta som exempel Genvägen som passerar ICA, Konsum m.m. Idag är det laglöst land. Troligen en av kommunens största inkomstkällor för staten när det gäller parkeringsböter. Dagligen står ett stort antal bilar felaktigt parkerade på trottoarer och torg. Naturligtvis förstår vi att handlarna är beroende av parkeringar för sina kunder. Men ska det ske på boendemiljön för alla de som bor i Krokom?

Offerdalsvägen är ett annat exempel där Vänsterpartiet i Krokom fortsätter sitt arbete för att försöka förhindra alla de timmer- och flisbilar som i stor mängd dagligen passerar. Vi vill att den trafiken tvingas att köra runt Krokomsviken istället!

Krokoms centrum måste få bli en kombination av nödvändig biltrafik för handlarna, dvs kunder och varutransport, och för de som bor i och i närheten av centrum. Grönare ytor, naturliga samlingsplatser och ”rätt” mängd parkeringsplatser.

Motionen inlämnades på kommunfullmäktige i februari och vi kommer med spänning att följa upp hanteringen!