Vad är priset för en borgen?

Krokoms golfklubb, en bra förening i vår kommun som är verkligen drivande och har stor framåtanda, drabbas hårt då borgarna i kommunen försöker gena i beslutsordningen. Vägverkets orimliga krav på kommunen köps utan att blinka och utan att tänka på konsekvenserna!

Vägverket begär att Krokoms kommun ska stå som borgenär för en gångbro över E 14 i Dvärsätt. Bron ska byggas av Krokoms golfklubb med hjälp av ett lån från kommunen. Vägverkets krav säger att om klubben skulle komma på obestånd och inte klara av kostnaderna runt bron så kommer ansvaret att läggas på kommunen. Service, flyttning eller rivning ska då bekostas av kommunen. Problemet är att det finns ingen prislapp med i avtalet!

Vänsterpartiet kan på inget sätt acceptera att borgarna i Krokom tecknar ett slavkontrakt där i princip vilka kostnader som helst kan komma att uppstå, till skillnad från den borgerliga majoriteten! Dessa kostnader kommer då givetvis att belasta skattebetalarna och de som nyttjar den offentliga verksamhet som pengarna ska gå till.

Borgarna anser dessutom att en borgen inte alltid är en borgen utan i detta fall är det ett ”borgenslikt avtal”. Per Ström, tidigare ordförande i Vänsterpartiet i Krokom, sa en gång i en debatt att en spade är en spade, oavsett vad man kallar den! Det kunde inte stämma bättre än nu. Kommunens revisorer menar att det naturligtvis ÄR ett borgensåtagande. Men… Att dessutom kalla det för ett ”borgenslikt avtal” gör saken ÄN värre eftersom det då blir ett beslut av principiell betydelse och kan rendera i att revisorerna ger en anmärkning! DET är allvarligt!

Vänsterpartiet värnar om våra medborgare i kommunen och anser att skattekronorna måste hansteras med respekt och gå till den verksamhet som kommunen ska bedriva, inte till borgensavtal med okända kostnadsrisker. Sådant har denna kommun haft nog av! Därför kommer jag att överklaga den borgerliga majoritetens beslut i kommunstyrelsen. Tyvärr kommer det att drabba Krokoms golfklubb som helt enkelt hamnar i kläm mellan Vägverket som ställer orimliga krav och en borgerligt styrd kommun som kallar en spade för en kratta och på så sätt försöker kringå den demokratiska processen!

Jörgen Blom