Alla ska med i Krokom

Vänsterpartiet i Krokom vill arbeta för jämlikhet och att alla ska vara med. Relaterat I dag är det stora skillnader mellan hur människor har det. Vissa saker väljer vi själva, exempelvis vart vi bor. Hälsa kan man däremot inte välja. Människor som har det svårast ekonomiskt och socialt har också sämst hälsa. Det är djupt orättvist. Människors hälsa beror på saker som ekonomi och möjligheten att delta i samhället. Diskriminering är en vanlig anledning till dessa orättvisor och är ett stort hot mot vår hälsa.

Mångfald är variation i motsats till likheter. Det är positivt. Vänsterpartiet i Krokom trycker speciellt på att det i Krokom finns människor från olika länder och människor med olika förutsättningar, vi låtsas inte att vi alla är lika. Alla har inte heller samma förutsättningar, vissa har det enklare än andra. Svenskar har det enklare än invandrare, normalfungerande har det enklare än funktionshindrade. Men, om vi anpassar vår kommun för rullstolar, blinda och för de med utvecklingsstörning så blir det också enklare för gamla, barn och invandrare. Vi får ett samhälle där fler är med.

Vård, skola och omsorg ska finnas för alla, utan vinstintressen. Den skatt vi betalar ska gå till välfärden, inte till privata vinster. Med en rödgrön regering kommer vi att få mer pengar till kommunen, cirka 700 kronor per person.

Rösta därför på Vänsterpartiet även till landsting och riksdag. Vänsterpartiet i Krokom kräver: Fler personal inom vård, skola och omsorg. Riv upp beslut som innebär privatiseringar. Kommunen ska kraftfullt bekämpa diskriminering.

Jörgen Blom (V) och

Mona Puttick (V), i Krokom