Avgiftsfri skola i Krokoms kommun? Inte om borgarna får bestämma!

Jörgen Blom

Vänsterpartiet i Krokom anser att lagen om avgiftsfri skola ska följas. Det betyder att uttag av avgifter från elever inte får förekomma.

–          ”Barn som har föräldrar med begränsade resurser ska inte drabbas, eller känna skam, då föräldrarna inte har råd att låta sina barn delta i aktiviteter som skolorna anordnar”, säger Vänsterpartiets Jörgen Blom, ledamot i Barn- och utbildningsnämnden.

100 kr kan låta som lite pengar, men för en flerbarnsfamilj kan det betyda att marginalerna spricker. Med en politik i Sverige som dessutom ökar barnfattigdomen är ett beslut att införa ”skolavgifter” direkt förödande.

–          ”Krokoms kommun ska följa Barnkonventionen, och då ska detta även gälla kommunens skolor”, fortsätter Jörgen Blom. ”Ett beslut om avgift i skolan strider mot Barnkonventionens 4 huvudartiklar”!

–          ”Barnen ska inte beläggas med avgifter för skolgång och det ansvar som det medföljer att ordna fram pengarna från sina föräldrar. Ser man på frågan ur ett barnperspektiv eller ur barnens perspektiv?!”

Vänsterpartiet yrkar i Barn- och utbildningsnämnden att skolan ska vara avgiftsfri och att inga avgifter ska tas ut från eleverna. Det skall ingå i skolans ordinarie åtaganden att ge eleverna rätt till utbildning! Vi motsätter oss kraftfullt beslutet av den politiska majoriteten i Krokom att skolan äger rätt att ta ut en avgift om 100 kronor per barn och år!