En bra budget är en röd budget!

Vänsterpartiet i Krokom har arbetat fram ett rött, mjukt, budgetalternativ (klicka på länken!) igen! Tillsammans med Socialdemokraterna presenterade vi en budget för 2012, plan 2013-2014, inför kommunfullmäktige den 16 juni 2011. Vårt budgetförslag innehåller betydande satsningar inom vård, skola och omsorg, bland annat genom att satsa på mer personal på våra äldreboenden och inom barnomsorgen.

Vi ser också betydande behov att åtgärda kommunens stora problem med vatten- och avloppssystemen. Kommunen producerar mer vatten än vad som används och det är mycket kostsamt. En satsning under 2 år, med början 2013, med 10 miljoner kronor varje år är ett måste för att desarmera denna tickande bomb.

Ett extra tillskott lägger vi också till Socialnämnden för att ge våra elever som lämnar 8:e klass möjligheten att få ett sommarjobb, något som också eleverna efterlyst i medborgarförslag.

Vänsterpartiet och Socialdemokraterna har under flera år sett stora behov av en strategisk planerare/samordnare. En sådan funktion är nödvändig för att kommunens utveckling ska ligga i framkant när det gäller samhällsplanering.

I vårt gemensamma förslag till budget finns också våra byskolor i Ytterån och Västbygden kvar.

Vi väljer att göra viktiga satsningar inom allmänkulturen och den kommunala kulturskolan. Kulturen är i dagens politiska läge hotad och vi vill genom denna satsning försvara kulturens ställning i samhället. En viktig del av många ungdomars vardag är idrott och annan aktivitet, där en aktivitets- och idrottshall i Änge är en satsning vi sedan länge har kämpat för. Vi gör den nu prioriterad genom att utöka investeringsbudgeten 2012. I planperioden ligger också ett nytt badhus samt ett kulturhus i Krokom.