Vänstern nya landsbygdspartiet!

Oli­ka un­der­sök­ning­ar har vi­sat att väns­tern, som ti­di­ga­re inte hade stort stöd bland
lands­byg­dens folk nu är star­ka­re där än Cen­ter­par­ti­et (se länk). Det är inte så konstigt. Viktiga landsbygdsfrågor för Centern tycks vara att bygga i strandnära lägen, slopad restaurangmoms och bedriva en avregleringspolitik där valfrihet innebär friheten för företag att etablera sig där man gör vinst. Alliansens skatteutjämningspolitik innebär att kommuner i glesbygden i praktiken subventionera rika storstadskommuner som Lidingö och Danderyd. Den miljard som regeringen skickat till kommuner med den rikaste befolkningen borde istället gå till att skapa förutsättningar för en välfärd i hela landet.

Vänsterpartiet driver att jordbruket måste få bättre villkor så att vi ska ha tillgång till bra, närproducerade livsmedel, stödja gröna näringar, en utbyggd och förbättrad kollektivtrafik i hela landet, att den offentliga servicen stärks på landsbygden samt en modell för tillgång till Apotek och läkemedel över hela landet.

(V)i vill se en mineralavgift för gruvföretag, en modell för att säkerställa apoteksservice i hela landet, en rabatt på studielånet för personer i bristyrken som etablerar sig i utpekade områden med stora rekryteringsproblem och vill slopa sjuklöneansvaret för småföretag och införa ett socialförsäkringssystem för företagare så att de har trygghet vid sjukdom och föräldraledighet som anställda.