Försvara Kvinnojouren och stöd våldsutsatta kvinnor och barn

Vänsterpartiet reserverade oss när Alliansen och Miljöpartiet i Krokom bestämde avtalet med Kvinnojouren skulle sägas upp förra året. Vi var rädda för att det fanns en baktanke att dra ned stödet. Förra årets strul med bidrag har allvarligt skadat Kvinnojouren. Nu vill Sociala samrådsgruppen halvera bidraget.

Samtidigt har det kommit alltmer kvinnor och barn som behöver stöd till Kvinnojouren. År 2013 kom bland annat 4272 stödsamtal på telefon, det är 84 samtal i veckan. 45 kvinnor och 56 barn bodde på jouren under året. Personal och frivilliga jobbar flexibelt och ser till att finnas på jouren de tider det behövs mest, oavsett om det är kväll eller helg. Kvinnofridscentrum har också en viktig verksamhet men den kompletterar Kvinnojouren och kan inte ersätta denna.

Sociala samrådsgruppen tycks även öppna för att kvinnojourens verksamhet kan läggas ut på entreprenad där billigaste aktör vinner anbudet. Det vore ett hån mot den kunskap som jourrörelsen utvecklat genom systerskap och tät kontakt med utsatta kvinnor. Något stopp för privatiseringsivern och ständigt kostnadspressande måste finnas.

Vänsterpartiet har arbetat för att stödet till kvinnojouren ska finnas kvar och att bra samverkansavtal garanterar verksamheten på sikt och ger jouren lugn att bedriva sin oerhört viktiga verksamhet. På nationell nivår arbetar Vänsterpartiet för ett ökat stöd till jourernas verksamhet. Vi accepterar inte att neddragningar görs på våldsutsatta kvinnor och barns bekostnad.

Vänsterpartiet kommer att gå ut med ett upprop med försvar till Kvinnojouren till andra partier i kommunerna och i landstinget.