Få förstagångsväljare röstade i Krokom förra valet – stärk demokratin och få med ungdomar i debatten!

En undersökning i DN visade att Krokoms kommun hade landets lägsta valdeltagande bland förstagångsväljare 2010. Endast 42 procent av de yngsta väljarna röstade. Vänsterpartiet i Krokom reagerade starkt när de läste om det och gick ut på Facebook med en inbjudan om att unga väljare var välkomna till bänkarna utanför Frasses i centrala Krokom på söndagseftermiddagen för att diskutera situationen.  Arrangemanget syftade inte till att värva röster, utan det handlade om att få höra hur unga väljare resonerar.

– Vi vill veta varför det ser ut som det gör med det låga valdeltagandet i Krokom. Vi ville höra de ungas röst kring det här och inte bara våra egna gissningar.

Det behövs ett långsiktigt och strukturerat arbete för att komma till rätta med problemet. Politikerna måste bli mer lyhörda och det måste ske långt innan de unga fyller 18 och får rösta. Ökade satsningar på skolval kan vara ett sätt att öka intresset, tror Jörgen Blom. Han tror också att möjligheten att rösta elektroniskt måste utredas. Eller varför inte skapa något event i anslutning till valdagen?