Diskriminering mot funktionsnedsatta barn

Vänsterpartiets Jessika Svenssons motion om fria resor med färdtjänst för funktionsnedsatta barn och ungdomar röstades ned i kommunfullmäktige under onsdagen av centerpartiet, moderaterna, kristdemokraterna, miljöpartiet och sverigedemokraterna.

rullstol-fardtjanst-664x346

Sedan 2015 reser ungdomar mellan 6 och 19 år grattis med kollektivtrafiken i Jämtlands län. Men de ungdomar som har en funktionsnedsättning och är beroende av färdtjänst måste betala för att ta sig någonstans! Detta uppmärksammades tidigt och en motion av Jessika Svensson, Krokom, sattes samman med kravet att även denna gruppen ungdomar ska få resa kostnadsfritt. Motionen spreds i hela länet av Vänsterpartiet. I kommun efter kommun röstades den ned.

Igår (onsdag 7/12) var det dags för avgörande i kommunfullmäktige i Krokom. Efter en lång debatt där den borgerliga majoriteten argumenterade att ”det kan komma att bli jättedyrt om färdtjänsten blir gratis, ungdomarna kommer att resa mer” och att ”färdtjänsten är en dörr-till-dörrservice, hur rättvist är det för de andra ungdomarna”… Man tar sig för pannan! Sverigedemokraternas Jan Englund, som säger sig stå på de svagas sida (…) var bara upp och klagade att inte han fått färdtjänst, inte ett ord om orättvisan för barnen! Pinsamt!

Vänsterpartiet gjorde sitt yttersta att försöka nå fram till en kompromiss. Men det var lönlöst! Barn och ungdomar med behov av färdtjänst kommer också hädanefter att få betala för resor där deras kamrater utan funktionsnedsättning åker gratis! Ingen tanke på rättvisa, ingen tanke på solidaritet, ingen tanke på att svaga i samhället som slår underifrån behöver extra stöd, ingen tanke på jämlikhet, det är vad detta beslut från centerpartiet, moderaterna, kristdemokraterna, miljöpartiet och sverigedemokraterna nu definierat!

Vänsterpartiet är dock glada att socialdemokraterna stödde Jessikas motion. Det hyser förhoppningar inför framtiden. För vår kamp för rättvisa, solidaritet och jämlikhet kommer att fortsätta!