Stoppa kraftverksutbyggnad i Långforsen

Jämtkraft vill bygga ett kraftverk i Långforsen trots alla protester från befolkningen, företag och intresseorganisationer, samt myndigheters avrådan. Men politikerna kan fortfarande stoppa utbyggnaden.

Vänsterpartiet i Krokom motsätter sig också bygget av kraftverket. Vi ser att stora naturvärden och turism står på spel med en damm som ger sämre med energi än ett vindkraftverk. Det innebär att vinsten från kraftverket är långt mindre än de miljöskador uppstår och värdet av turismen som går förlorad. Jämtkrafts kortsiktiga vinstintresse inte får överordnas det långsiktiga behovet av en tillgänglig natur för såväl människor som djur

I Norrland är majoriteten av alla större vattendrag utbyggda. Krokom är inget undantag. Det finns alltså ett mycket stort naturvärde i orörda vattendrag. Det är därför viktigt att skydda de få oreglerade vattendrag som finns – och tillsammans kan vi göra det! Jämtkraft ägs av kommunerna och genom kommunerna kan byggnationen stoppas, och därmed Långan räddas.

Vi i Vänsterpartiet Krokom kommer att arbeta för att Jämtkrafts planer på ett nytt kraftverk stoppas. Vi hoppas att övriga partier väljer att lyssna och tar samma ställning som vi gjort.