Uttalande årsmöte: Stärk samernas rättigheter

Samernas nationaldag är den 6 februari. Samtidigt hålls landsmöte i Östersund, på året 100 år sedan det allra första. Elsa Laula var en drivande kraft bakom landsmötena och är en förebild för samernas kamp mot tvångsförsvenskning, bosättningar på renbetesmarker och andra marktvister. Orättvisorna som samerna upplevde samlade dem till politisk organisering.

Samerna är Europas enda ursprungsfolk. Det behövs särskilda rättigheter för urfolk då de, över hela världen, blivit berövade sina rättigheter. Det gäller språk, utbildning och arbete, land och vattennyttjande. ILO 169 är en urfolkskonvention från FN som kom till för att konkret skydda urfolks rättigheter. Länder som skriver under måste se till att diskriminering åtgärdas och att urfolk ges skydd för sina ekonomiska, andliga och kulturella värden. Avtal för nyttjande av mark och vatten är centralt i ILO 169.

Det historiska förtrycket av samer som Elsa Laula och andra reste sig emot, och som beskrivs i filmen ”Sameblod” av Amanda Kernell, har till stora delar försvunnit eller förändrats. Samma problematik lever dock kvar i våra dagar: Vem ska ha rätten till användning av marken? Vilkas intressen ska gå först: Gruv- och skogsindustrin, vindkraftsparker eller rennäringen? Vilka har rätt till skogen på vintern? Var kan samernas renar beta?

Det är i dag svårt att bedriva renskötsel på grund av exploatering av renbetesmarkerna. Kalvningsland får påhälsning av oinformerade turister. Rovdjur dödar och splittrar renflockar. Vinterbete i skogen är svårt när markerna har splittrats, det uppstår dispyter med privata markägare med mera.

Vi behöver se till att samernas rättigheter stärks på flera områden. Att Sverige ska skriva på ILO 169 är en självklarhet som Vänsterpartiet driver.

Vänsterpartiet Krokom vill genom detta uttalande från årsmötet i Kluksgården 3/2 2018 visa vårt stöd för samernas kamp och önska det 100-årsfirande landsmötet lycka till!