Vänsterpartiet i Krokoms ställningstagande i vindkraftsfrågan

Vänsterpartiet i Krokom beslöt på medlemsmötet torsdagen den 6 maj om var vi står när det gäller vindkraft i Nordbyn/Vallsta samt vindkraftsplanens revidering.

– Det känns skönt att vi gemensamt har kommit fram till detta beslut och att vi står fast vid det vi sa redan 2010 när Vänsterpartiet som då ensamt parti ville utelämna Nordbyn/Vallsta från utbyggnaden av vindkraft, säger Marie Svensson gruppledare för Vänsterpartiets kommungrupp. Mycket har dock hänt på tio år så vi behövde lyfta frågan igen för att få ett demokratiskt beslut som gäller idag.

Medlemsmötet beslutade enhälligt att området Nordbyn/Vallsta inte ska bebyggas med vindkraftverk med hänsyn till samernas rennäring.
Vänsterpartiet anser att en revidering av vindkraftsplanen behövs då den nuvarande har över tio år på nacken och i arbetet med revideringen anser de att samtliga partier ska få vara delaktiga för att nå en bred förankring. Varje etablering av vindkraft i Krokoms kommun måste noggrant prövas mot andra intressen. Vid en ny etablering av vindkraft är det viktigt att ta hänsyn till att bevara vissa natur- och kulturvärden, byars påverkan och näringsliv. Extra hänsyn måste självfallet tas till rennäringen och därför bör samerna vara involverade redan från början av arbetet när vindkraftsplanen ska revideras.

Vänsterpartiet är i grunden positiv till omställning till grön energiproduktion där vindkraften ingår. Vi vill se mer havsbaserad vindkraft i framförallt de södra delarna av landet, säger Marie Svensson.