Långforsen återställs äntligen

Äntligen återställs Långforsen!

Vänsterpartiet i Krokoms, Åre och Östersunds kommuner har i många år drivit frågan om rivning av kraftstationen och återställande av den naturliga forsen Långforsen i Långan. Våra kommuner äger tillsammans Jämtkraft, som äger den kraftstation som de senaste åren har stått i obrukbart skick.

Långforsens kraftstation är mycket liten. Kraftstationen planerades under lång tid att genom en uppgradering ge en större mängd el. Även uppgraderad skulle Långforsens kraftstation ha utgjort en obetydlig del av Jämtkrafts produktion. Ändå utgör den damm som fortfarande står kvar för att leda vatten till turbinen ett hinder för det naturliga livet i forsen.

Att dammen står kvar utgör ett hinder inte bara för forsens djur- och växtliv utan också för den turism som är så ekonomiskt viktig för våra bygder. De tillkommande inkomsterna från en upprustad kraftstation i Långforsen hade varit helt försumbar.

Därför är Jämtkrafts besked om att kraftstationen ska avvecklas välkommet. När processen med tillstånd och tillvägagångssätt för att riva ut dammen är klar kommer den tidigare uppdämda delen av Långforsen åter att brusa. Nu kan utvecklingen ta nya steg i Offerdalsbygden, en utveckling som är gynnsam för hela länet.

Marie Svensson (V), gruppledare Krokoms kommun

Sverre Launy (V), gruppledare Åre kommun