Integration

Vänsterpartiet står för en mänsklig flykting- och invandringspolitik både på nationell och på lokal nivå. Personer med olika bakgrunder, t e x födelseland, är en tillgång för samhället. En bra integration alla möjligheter att delta på lika villkor i samhället är den bästa vägen att motverka främlingsrädsla och rasism. Om migrations-verket placerar asylsökanden i kommunen ska kommunen ha insyn i boenden och verka för att de boende får det stöd de behöver.

Vänsterpartiet kompromissar inte om mänskliga rättigheter. Rasistiska partier skyller på människor som invandrat för den sociala och ekonomiska otrygghet som till stor del beror på högerregeringens nedmontering av välfärden. Vänsterpartiet har i nuvarande regeringens budget förhandlat in en hel del positiva satsningar, men mycket finns kvar att göra.

Vänsterpartiet i Krokom driver att:

• flyktingmottagandet i kommunen ökas och förbättras.
  • kommunen ger bättre stöd i skolan till nyanlända och till hemspråksundervisningen.
  • integrationsenheten förstärks t ex när det gäller etableringskoordinatorer som ska underlätta nyanlända att få praktik och jobb på olika arbetsplatser
  • samarbetet mellan kommuner, ideella organisationer och företag främjas för en effektiv integration.
  • kommunen ska underlätta naturliga möten mellan olika grupper. Vi ser positivt på verksamheter som Jalla Café och projektet Vänner utan gränser
  • kommunen kraftfullt motarbetar främlingsfientliga strömningar och arbetar för mänskliga rättigheter.
KIV_rev

Krokoms partiförening träffar föreningen Krokoms Internationella Vänskapsförening (KIV)